|
|
|
|
|
|
|
De Dijk is een Nederlandse band uit Amsterdam, die
al sinds begin jaren '80 Nederlandstalige popmuziek
maakt. Hun stijl is te omschrijven als een mix van soul,
blues, rock en chanson. De groep is genoemd naar de
Amsterdamse Zeedijk.
De band, opgericht in 1981, bracht zijn eerste album
uit in 1982. De band kwam voort uit de in 1975
opgerichte Nederlandstalige band Stampei.
Bron: Wikipedia
|
|
|
|
|
Nu of Nou
oktober 2019
Dwars door het lege land van Texas
Tot in Moskou en daarna
Van de Surinaamse jungle
Naar de kust van Puglia
De Dijk heeft overal ter wereld gestaan. In kroegen en in stadions. Aan de waterkant en op het Rode
Plein. Ze maakten een plaat met de legendarische Solomon Burke, ontvingen vele gouden en platina
albums en wonnen alle prijzen die er zijn. De roots van hun muziek liggen in the Deep South: New
Orleans, Muscle Shoals en Memphis, Tennessee.
Maar voor het nieuwe album kwamen ze thuis.
Dat blauw aan de hemel
Die schitter van zon
In het zilveren water
En wij hier op ons balkon
Die momenten van Hollands geluk. Huub van der Lubbe koestert ze, nu het nog kan. Een
nazomeravond op het balkon, met een glas wijn en het bronsbruine gezicht van zijn geliefde. Hij
weet: Het is nu, nu of nou. Dit is maar één keer. Dit nu is er maar eens - eens en nooit weer.
De poëzie van elke dag. Heel dierbaar, heel dichtbij. Niemand doet dat mooier dan De Dijk. Hun
liedjes zijn de soundtrack van ons straatbeeld.
Het album is klaarwakker. Hier staat een band die net is uitgevonden en altijd heeft bestaan. De
fonkelnieuwe melodieën klinken even logisch als een oude sofa. Net kende je ze nog niet. Nu zijn het
je beste vrienden.
Nu of Nou is opgenomen in Studio 150, die na jaren in de Jordaan is verhuisd naar de tot in elk detail
gerenoveerde Bethlehemkerk in Amsterdam Noord. Het geluid is volmaakt. Elke noot hangt helder in
de hoge ruimte. Je hoort de warmte en de kleur van het glas in lood. Alle nummers stonden er in een of
twee takes op, de hele band tegelijk, inclusief soms drie blazers en zelfs een strijkkwartet.
‘Het begint altijd met de teksten van Huub,’ zegt toetsenist Pim Kops. ‘Dat was al zo toen hij ze nog
faxte. Dan gaat iedereen er muziek bij maken. Wie met welke tekst aan de gang gaat spreken we niet
af. Als we bij elkaar komen hebben we dus soms drie composities op dezelfde tekst. We gaan er pas mee
verder als er een klik is tussen de tekst en de muziek. Als ze elkaar beter maken.'
Het resultaat: elk liedje is een spel van vraag en antwoord. Een constant gesprek tussen de zanger
en de muzikanten, tussen de muzikanten onderling. De smartelijke uithaal en de vrolijk stuiterende
blazers. De tikkende snaredrum en het wiegen van de wurlitzer. Dat ranke gitaarloopje en het hakken
van de riff. Totdat opeens iedereen, zoals alleen De Dijk dat kan, weer overdonderend samenvalt.
Drummer Antonie Broek, zegt Pim, is wat bij toneel de regisseur is. Hij arrangeert alle nummers en
hakt de knopen door. ‘Tegen de tijd dat we aankomen in de opnamestudio, waar je al die tijd naartoe
leeft, dan zijn alle veren gespannen.’
De schoonheid van het nieuwe album ligt in wat de mannen níet doen. Kaal is hun muziek nooit,
maar zelden klonk de band zo uitgekiend. Ze houden zich hoorbaar in. Ze liggen voortdurend op de
loer maar pas op het laatste moment slaan ze toe.
‘Als je muziek maakt zijn er altijd twee vragen,’ zegt Antonie. ‘Waarom zou je dat doen? En:
waarom zou je dat eigenlijk niet doen? Vaak kozen we voor dat laatste. Onze nummers zaten altijd
best vol omdat iedereen zo lekker zat te spelen.’ Hij grinnikt. ‘Deze keer was mijn uitgangspunt: als
het niet echt hoeft, laat het dan maar weg. Ik zei: doe maar even een tijdje helemaal niets totdat het
echt moet. Ik heb dat zo vaak gezegd, het leek bijna alsof ze niet meer durfden. Maar nu ben ik heel blij
dat het gelukt is om to the point te zijn.’
Zoals Uitzicht. Een van de nieuwe klassiekers op de plaat. Over iemand die er niet meer is. De band
loopt op kousenvoeten door de kamer, voorzichtig, geen herinnering mag omgestoten. Het is een lied
van verlies en troost tegelijk. Iedereen lijkt nog steeds hetzelfde te doen. Toch is het anders - heel anders dan
toen. Alsof ze het over zichzelf hebben.
Wat niet verandert: De Dijk is er voor ons allemaal. Dat grote hart van Huub destijds was geen bluf.
Eerder een vaststelling. En een belofte, een note to self. Hij heeft veel meegemaakt intussen. Het leven
geeft veel en neemt nog meer. De toekomst oogt niet vrolijk. Ik zie de rommel drijven op de golfslag van de
tijd. Er zijn momenten dat hij denkt dat het mooi is geweest. Maar nee. Ze zijn nog niet klaar. Hij is
wakker. Zijn vrienden zijn wakker. Ze hebben een plaat gemaakt waarop ze zoveel ruimte openlaten
dat er des te meer plaats is voor ons.
Blijf, blijf nog even
Blijf nog even voor je gaat
Dan schenk ik iets in
Dat makkelijk praat
We maken geen haast
Ook al is het al laat
Chris Keulemans
| |
|
New York
1990
Moskou
1997
Austin
2001
Antillen
2007
|
|
Antonie Broek
drums
Hans van der Lubbe
bas
Pim Kops
toetsen/gitaar
Nico Arzbach
gitaar
Huub van der Lubbe
zang
Met
Jelle Broek
gitaar
De Nieuwe Dijkhorns
Roland Brunt
sax
Peter van Soest
trompet
Organisatie
Eva de Nijs
kantoor
Wanda Bommer
boekingen
Marcus van der Kloet
financiën
Jantien Keunen
management
Crew
Arwin Wensveen
tourmanagement
Ronald Koster
zaalgeluid
Jan Schreur
licht
Marc Monteiro
monitor
Phil Lewis
backline/audio
Pattu Sprenkeler
trailer/backline
Michel Bakker
assistent licht
| |
|
|
|
|