homehomehomehomehomefotosteksten en akkoordenhomelinkscontact
  

Als jij het niet meer weet
in het donker van je hoofd
ze laten weinig heel
van waar je in gelooft
hoe de tijd ook raast
we moeten erdoorheen
als jij het niet meer weet
je bent niet alleen


Hou me vast



De Dijk blijft ongekend populair
18 september 2008 - BN/DeStem

BREDA - "Hoe hou je het in godsnaam vol, 28 jaar iedere avond hetzelfde kunstje?', vragen ze. Pim Kops, toetsenist van De Dijk wordt er een beetje moe van; steeds weer diezelfde vraag. "Man, popmuzikant is het minst saaie beroep ter wereld! Elke avond is compleet anders." En uitputtend, dat is het evenmin, tenminste niet voor een Nederpopmuzikant. "Buitenlandse bands zijn soms jaloers.

Wij rijden elke avond in ons busje lekker naar huis. Geen gedoe met hotels of lange reizen. Voordat ik vertrek kan ik mooi mijn kinderen nog even voorlezen."

Terwijl gitarist JB Meijers zijn gloednieuwe limoengroene gitaar uitprobeert, drummer Antonie Broek zijn stokken verzamelt en zanger Huub van der Lubbe een Bredaas luchtje schept, drinkt Kops een kwartier voor het optreden in Mezz backstage nog een laatste kopje koffie. Twee avonden achter elkaar staat De Dijk in de Mezz, een primeur. Twee keer uitverkocht. Dertienhonderd tickets, à raison de 22,50 euro. De Mezz is inmiddels 'vertrouwde grond' zegt Kops. "We komen hier graag. Mezz is lekker intiem. Je hebt direct contact met je fans. Het podium oogt net zo groot als de zaal." Slechts enkele minuten voor showtime komt Van der Lubbe nonchalant binnenwandelen. Het handenklapritueel van zijn collega's heeft hij gemist. De band heeft al ingezet, Van der Lubbe poseert nog even quasi-stoer voor de fotograaf, doet zijn kraag goed, en loopt dan het podium op. Het Bredase publiek - vooral dertig- en veertigplussers, 'ons publiek groeit met ons mee' aldus Kops - krijgt waar het voor kwam: de meezinghits (zoals Binnen zonder kloppen, Ik kan het niet alleen en Bloedend Hart) en werk van het kersverse album Brussel, waarop de toonaangevende Nederpopband back to basic gaat en haar (betere) levenslied (met rock, soul en rhythm & blues-invloeden) opnieuw uitvond. Muzikale grenzen werden verlegd, letterlijk: er werd opgenomen in het buitenland (Brussel) er klinkt Surinaamse kaseko en een deels Engelstalige song: Het moet en het zal, oftewel Enough is enough, een duet met Solomon Burke. De soullegende is er niet bij in Breda, de Engelstalige passages worden geschrapt. 'Ik ben vanavond waarschijnlijk ietsje later', zingt Van der Lubbe in Ietsje later. Maar rond middernacht zit De Dijk waarschijnlijk weer in de bus terug naar Amsterdam.

Vandaag nog een televisieoptreden, dan wéér in de bus naar Breda, voor wéér een avond vol verrassingen. Maar waarschijnlijk niet voordat Pim Kops zijn kinderen heeft voorgelezen.

Geschreven door: Dieter van den Bergh


















UT Nieuws
Huub van der Lubbe
Volkskrant
Russen drinken teksten van De Moor gretig in
Rijn en Gouwe
'Pop in je moerstaal' op Ajoc-festival
De Dordtenaar
Spetterend concert De Dijk
Trouw
Poëzie-nacht dooft zonder dwarskoppen
Dagblad Zaanstreek
Gedenkwaardige avond met Van der Lubbe
Volkskrant
'Strijkers zijn niet altijd soft' 'Omroeporkest-met-een-wat-tuttig-imago' geeft



















   2020
   2019
   2018
   2017
   2014
   2013
   2012
   2011
   2010
   2009
   2008
   2007
   2006
   2005
   2004
   2003
   2002
   2001
   2000
   1999
   1998
   1997
   1996
   1995
   1994
   1993
   1992
   1991
   1989
   1986
   1984
   1982