|
CD recensie
01 oktober 2000 - Music Home
Pop : de Dijk
Zevende Hemel - Mercury.
"Ze spelen soms in Austin, Texas, tijdens de jaarlijkse music fair. En of dat nu doorschemert, of dat een jaar sabbatical nieuwe inzichten heeft opgeleverd, of dat de visionaire producer en multi-instrumentalist Jan Bart Meyers zijn stempel heeft gezet op de nieuwe muziek, de Dijk anno 2000 klinkt in elk geval ontzettend goed.. Beter dan goed zelfs. Vanaf de overrompelende opener "We beginnen pas" is het meteen raak. Een zwelgend orgel ( toetsenist Pim Kops draagt de muziek meer dan ooit) , prachtige blazersaccoorden , een duwende gitaar en ritmesectie openen als een rake rechtse directe. En het niveau houdt aan : de groep heeft een grote stap gemaakt, niet alleen compositorisch , ook in instrumentaal opzicht is de groep gegroeid. De stotende , hunkerende , gedreven voordracht van Van der Lubbe maakt de balans van het totaal zo helemaal kloppend en houdt de charme van de groep intact. Prettig is ook de stilistische diversiteit, ingekleurd met extra pedal steel ( André Houtappels ), gitaren ( J.B. Meijers ), en strijkers en de inmiddels vertrouwde Hot Haarlemmer Dijk Horns. Gitaarblues, funk, soul, oude rhythm & blues en andere zeer Amerikaanse invloeden komen steeds authentieker bovendrijven. En ook hier zorgt Van der Lubbe door zijn overweldigend prachtige, zeer Nederlandse, woorden voor het evenwicht dat waakt voor de herkenbare Dijk-identiteit. Prachtige gedichten over de rol van strand en zee in het leven van een opgroeiende jongen ("Recht door zee"), of over het verschil van perspectief ( "Jeuk"). Als afsluiter ontbreekt ook een volbloed kroeglied niet ("Waar is iedereen"), met alle regen en eenzaamheid van dien. "De maan hangt als een natte dweil aan een maan van ouwe kaas", dicht van der Lubbe. De mooiste Hollandse herftsplaat van het jaar, en misschien wel het beste van de Dijk ooit.
MUZIEK : 10
OPNAME : 7 - 8
Geschreven door: Onbekend
| |
|
|